Frågor & Svar

Vilket skick är de begagnade datorerna/produkterna i?

De begagnade datorer vi säljer är i bra skick och våra kunder säger ofta att produkterna ser nästan nya ut även om de har varit använda tidigare under något eller några år. Samtliga produkter har genomgått vårt Test- och rekonditioneringsprogram som omfattar visuell inspektion, ett stort antal funktionstester, rekonditionering och dataradering. Under det arbetet säkerställer vi att produkten fungerar felfritt och att livslängden förlängs. Om det förekommer kosmetiska fel utöver normalt slitage, t ex större repor på produkten, så anges det i produktbeskrivningen. Här kan du se hur vi kvalitetssäkrar produkterna.

Vad gäller angående leveranser?

Beställda varor levereras normalt inom 5 arbetsdagar med Posten. I samband med att varan skickas från vårt lager får du en leveransbekräftelse med sändningsnummer som du kan använda för att spåra var försändelsen befinner sig.

Om emballaget är skadat eller det saknas kollin skall detta meddelas transportören direkt. Ansvaret för varan övergår till köparen när varan mottagits och kvitterats. Om du upptäcker att varan har blivit skadad i leveransen när du packar upp den ska detta snarast möjligt meddelas Inrego.

Kan ni skicka bilder på den produkt som jag funderar på att köpa?

Tyvärr, men det finns bilder på modellen i vår webbutik.

Hur gamla är produkterna?

Det varierar. Merparten av den utrustning vi säljer är mellan ett och tre år gammal, men vi har ofta nästan nya produkter och till exempel demoexemplar i sortimentet.

Varifrån kommer produkterna?

I regel har de tidigare använts i svenska företag och organisationer. Vi köper datorer, mobiler och annan IT-utrustning från organisationer i samband med att de byter ut sin IT-utrustning, vilket ofta sker vart tredje år eller oftare. Vi köper även restpartier av nya produkter och demoexemplar från till exempel återförsäljare.

Hur länge kan man räkna med att en dator från Inrego fungerar?

Länge såvida du sköter om och vårdar datorn. Vi säljer bara produkter som vi bedömer har en livslängd på flera år och som klarar de tuffa testerna i vårt Test- och rekonditioneringsprogram (se även fråga 1). Defekta eller allt för gamla produkter skrotas och materialåtervinns på ett miljöriktigt sätt.

Gäller garantin alla produkter?

Ja. Vi ger minst ett års produktgaranti på samtliga datorer, batterier är dock undantagna. För mobiler gäller garanti i sex månader. Du kan också välja att teckna ytterligare ett eller två års garanti. Läs mer om vad som gäller om garantier i våra Köpvillkor.

Vad händer om produkten ändå går sönder?

Då reparerar vi den alternativt byter vi ut den mot en likvärdig utan kostnad.

Kan jag lämna tillbaka en produkt om jag inte blir nöjd?

Ja, läs mer om ångerrätt och returrätt och vad som gäller för företag respektive privatpersoner i våra Köpvillkor.

Vad är skillnaden mellan proffsdatorer och konsumentdatorer?

Proffsdatorer (vilka även kallas businessdatorer eller företagsdatorer) är anpassade för användning i företag med hårda krav på driftsäkerhet. De är byggda med komponenter och material som håller högre kvalitet och det gör att datorn fungerar mer stabilt och får längre livslängd än konsumentdatorer. Proffsdatorer utmärks av bland annat:
  • Mer hållbara chassin - proffsdatorer är ofta tillverkade av tåliga kvalitetsmaterial och inte lika "plastiga" som konsumentdatorer. Även tangentborden håller längre.
  • Mer ergonomiska – bildskärmarna reflekterar inte ljus i samma utsträckning som många konsumentmodeller. Även musplattor brukar upplevas som mer precisa.
  • Bygger på standardiserade komponenter som ger högre driftsäkerhet, t ex bättre kylning och bättre ventilation.
  • Proffsdatorer har i regel alltid dockningsmöjligheter.
  • Säljs med en professionell Windowslicens.

Ni säger att det är prisvärt att handla hos Inrego, men elektronikkedjorna har många gånger nya datorer som är billigare?

De billigare datorer som saluförs av elektronikkedjorna är nästan alltid konsumentdatorer (se fråga 10) medan vi i princip bara säljer begagnade proffsdatorer med betydligt högre kvalitet och livslängd och som är anpassade för lite mer krävande användning i företag. En typisk proffsdator kostar cirka 8 000-12 000 kronor i nypris eller mer.

Kan vem som helst handla i er webbutik?

Ja, men om du är under 18 år krävs målsmans godkännande.

Vad ska jag tänka på inför valet av begagnad dator?

Läs tipsen från våra tekniker, där hittar du flera aspekter som är bra att tänka på.

Hur kan en begagnad dator vara bättre för miljön?

Återanvändning är alltid bättre för miljön än att köpa nytt eftersom nytillverkning av IT-produkter förbrukar stora mängder energi, råvaror och kemikalier. Genom att välja rekonditionerad utrustning bidrar du till ett mer hållbart samhälle och gör en viktig miljöinsats. Du kan läsa mer om miljövinsterna med återanvändning på vår hemsida.

Ni skriver att en begagnad dator som återanvänds ger en koldioxidbesparing på 109 kilo. Hur går det till?

Beräkningen baseras på en modell som forskare vid det ansedda Technische Universität i Berlin har tagit fram och som jämför miljöpåverkan samt energiåtgång för återanvändning av en dator i tre år respektive nyköp av en dator. Modellen visar att en stationär dator som återanvänds i ytterligare tre år genererar en koldioxidbesparing på 109 kilo. Motsvarande siffra för en bärbar dator: 69 kilo, en LCD-skärm: 41 kilo, mobiltelefon: 27 kilo.

Är det möjligt att köpa större volymer av begagnade datorer?

Ja, vi förser idag flera större organisationer med stora volymer IT-utrustning. Kontakta någon av våra säljare på 08-50 10 90 10. Om du är ute efter någon specifik produkt som vi inte har lager för ögonblicket så kan vi oftast lösa det inom kort.

Kan ni installera speciella mjukvaror åt mig?

Alla datorer kommer installerade och klara med operativsystem från Microsoft om inget annat anges. Om övriga önskemål finns i form av andra programvaror eller liknande kan vi ombesörja detta innan datorn lämnar vårt lager. Vi kan även låta er specifika image/installation finnas på vår server för installation vid framtida dator-köp eller avrop.

Kan ni skicka produkter utomlands?

Ja, men vår garanti gäller enbart i Sverige.

Kan jag hämta produkten hos Inrego?

Det är möjligt att hämta beställda varor i vår utlämningsterminal i Täby. Vi har ingen fysisk butik och därför måste hämtningen föranmälas på telefon 08-50 10 90 10. Vi har inte möjlighet att ta emot beställningar på plats.

Vad ingår i er support?

Vi ger full support och garanti på hårdvaran. Om till exempel någon komponent i hårdvaran går sönder under garantiperioden har du rätt att få denna del reparerad/utbytt. Alternativt byts hela datorn/produkten ut mot en likadan eller motsvarande. Vi har dock ingen mjukvarusupport.

Vi använder cookies för att förbättra användbarheten på vår webbplats